DAGEN I BARNEHAGEN
Vi ønsker at barnas hverdag skal inneholde gode opplevelser, varierte erfaringer, lek, glede og mestring. Vårt mål er at barna skal glede seg og se fram til å gå i barnehagen. De skal være trygge, leke, lære og få gode venner. Hverdagen skal være forutsigbar, men likevel romme spontanitet.
Vi tror det er godt for barna å ha rammer rundt hverdagen sin. Vi har derfor faste rutiner rundt måltider, samlinger og andre felles aktiviteter. Da vet barna hva de skal forholde seg til. De slipper å bruke energi til å finne ut dette hver dag. De voksne skal være tydelige og barna skal vite hva de har lov til og ikke. Dette gjelder ikke minst sosial adferd. Likevel skal de voksne være fleksible og ta individuelle hensyn.
Dagsrytme
07:00 Barnehagen åpner
08:30 Frokost
Musikk time/samlingstund
Lek og aktivitet ute/inne
Lesestund for de minste barna
11:30 Lunsj
12:00 Sovetid for de minste barna
Lese/hvilestund for de største barna
14:30 Frukt
Lek og aktivitet ute/inne
16:15 Barnehagen stenger
Mottagelse – henting
En god start på dagen er viktig både for barn, foreldre og personalet i barnehagen. Vi vil at barn og foreldre skal føle seg velkomne og verdsatt når de kommer i barnehagen. Det er også viktig at barna og personalet får sagt adjø og tatt avskjed med hverandre når dagen er slutt. Da viser en hverandre respekt og at en ønsker hverandre en fortsatt god dag.
De voksne i barnehagen skal ta imot barna i gangen. Barn, foreldre og personalet skal snakke sammen og utveksle nødvendig informasjon. Når dagen er slutt er det også godt å ta en prat om hva som har skjedd i løpet av dagen.
Måltid
Vi vil at barna skal forbinde måltidet med noe kjekt, en sosial stund hvor barn og voksne kan snakke sammen, fortelle ting til hverandre og ha det koselig. De skal oppleve et sosialt fellesskap rundt et måltid.
For å få til dette kreves det noen rammer. Vi vil at barna skal utvikle gode spisevaner, bli selvstendige og bl.a. kunne smøre maten sin selv. Vi synger for maten eller sier vær så god som et tegn på at en kan begynne å spise. Vi lærer også barna å si takk for maten. Barna skal lære å vente på tur, spørre om å få mat tilsendt, spise selv og rydde vekk sin egen kopp og tallerken. Barna er også med å forberede og rydde av måltidet.
De voksne har ansvar for at dette skal fungere. De skal skape en god og trivelig atmosfære rundt bordet, få til en god samtale med barna, være interessert i hva som blir sagt og oppmuntre til samtale om ulike tema. De skal oppmuntre barna til å spise og hjelpe dem som trenger det. De voksne skal være gode modeller for barna og bl.a. spise sammen med dem.
Samling
Barna er som regel med på en samling hver dag. Enten på avdelingen sin eller i temagruppene. Samlingen inneholder sanger, samtale, lesing fra bok, leker osv. tilpasset barnas alder, interesser og behov. Samlingen følger ofte tema for perioden eller prosjekt en holder på med.
Vi vil at barna skal oppleve at de er med i et fellesskap. De skal oppleve sangglede og humor. De skal få kunnskap om ulike emner og anledning til å undre seg og spørre om ting de lurer på. Vi snakker også om spesielle ting som har skjedd eller skal skje. I samlingen lærer barna å lytte, vente på tur og ta hensyn til hverandre. Noen skal også lære å tørre å snakke når mange lytter.
De voksne skal oppmuntre barna til å snakke i gruppe og de mest aktive barna skal lære å lytte. De voksne skal høre på barna og ta det de sier på alvor. Samlingene skal planlegges ut ifra det som interesserer barna og vi skal legge vekt på glede og humor.
Søvn og hvile
De fleste barn trenger perioder på dagen hvor de kan slappe av, hvile eller sove. Dette gjelder helt opp til skolealder. De yngste barna sover i barnehagen, enten i vogn ute eller inne på soverommet i seng. Her avtaler vi med foreldrene hvor lenge de skal sove. Etter hvert prøver vi å få en rutine som gjør at flest mulig av de små barna sover samtidig. Dette gjør det enklere å planlegge turer, måltider og lignende
Når barna blir eldre, må de voksne ut ifra et godt kjennskap til barnet se når de trenger å hvile, være litt alene, kose med en voksen, lese på fanget osv. Dette skaper gode ”hvilestunder” for de eldste barna
De voksne skal bruke tid til individuell kontakt og omsorg.
Toalett – hygiene
De yngste barna bruker bleie og disse skal skiftes etter behov. Etter hvert skal barna oppmuntres til å gå på toalettet og tilslutt skal de kunne kjenne etter selv når de må på do. Vi har ikke faste toalett besøk , men oppfordrer barna til dette før de går ut. Det er svært individuelt hvordan ”renslighetstreningen” foregår. Noen barn trenger sterkere oppmuntring enn andre og noen klarer seg selv fra de er ganske små.
Barna skal lære å vaske hender etter toalettbesøk og før måltid.
De voksnes oppgave blir å kjenne barna så godt at de vet hva som skal gjøres. Vi ønsker også et tett samarbeid med foreldrene. Det er spesielt viktig med et godt samarbeid når barna skal slutte med bleier. Stellesituasjonen for de minste skal oppleves som tid for kos og individuell kontakt og omsorg.
Av og påkledning
Spesielt om vinteren bruker vi litt tid på av og påkledning. Vi vil at barna etter hvert skal klare å kle på seg helt alene. De skal rydde klærne sine på plass og holde orden på plassen sin i garderoben. Barna skal også lære seg til å kjenne etter hvor mye klær som er passelig å ha på seg.
De minste barna trenger hjelp og mye kontakt og oppfølging i påkledningen. Vi ønsker å bruke tid på dette slik at de etter hvert gjør mer og mer alene. Selv en 1-åring kan gjøre noe selv! Etter hvert gjør barna mer og mer alene gjennom samtale forklaring og konkret visning. De skal som 5-6 åringer stort sett klare påkledningen og ryddingen av plassen sin alene.
De voksne skal oppmuntre, hjelpe når det er nødvendig og hele tiden stille passelig med krav til barnet. De skal prøve å gjøre påkledningen til en kjekk situasjon og ta den tiden det trenger.
Turer
Barnehagen er mye ute på tur. De vanligste turene går til skogen i nærmiljøet og lekeparken.
Av og til har vi mat med oss.
Det viktigste med turene er å gjøre barna vant til, og bli glad i å være ute i naturen. De blir vant til å gå i ulent terreng, spise ute, se skiftinger i årstider, se og oppleve dyr og planter. De skal også lære å respektere naturen og det som lever der.
Lek ute i naturen gir anledninger til ulike mestringsopplevelser. Mestring er viktig for barnas selvfølelse.
Lek inne og ute
Vi ønsker at barna gjennom ulike typer lek skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter, verdier og holdninger, samt oppleve mye glede og humor.
Den største delen av dagen blir brukt til lek. Barna leker så snart de får anledning. Den viktigste leken foregår i samspill med andre. Barn leker ut følelser, opplevelser og det de er opptatt av. Leken har også verdi i seg selv som en aktivitet som er fylt av glede.
Barna utvikler alle deler av seg selv i leken, både motorikk, følelser, språk og det sosiale. Det er viktig at barna får erfaring fra ulik typer lek for å utvikle disse sidene. Derfor vil vi legge til rette for en god lek i barnehagen. De voksne skal i tillegg til å være tilretteleggere også kunne delta i leken. Lekende voksne har mulighet til å bli bedre kjent med barna, være modeller i konfliktløsninger og være en del av et gledesfylt fellesskap. De voksne kan også komme med forslag og ideer til leken når den stopper opp, spesielt rolleleken.
Leken ute og inne er forskjellig. Ute får barna brukt kroppen mer. De får løpe, klatre og sykle. Den voksnes rolle blir også annerledes. Det viktigste er at den voksne er tilstede og engasjert i forhold til leken ute. På grunn av sikkerheten ute skal det alltid være voksne tilstede der barna leker.
5-åringene får imidlertid være alene ute foran barnehagen i korte perioder. Da har en voksen inne ”øye” med dem.